Alle gidsen

Gids: Beginnersguide 3

Auteur: Nyohosud
Toegevoegd: 03-04-2010 20:44:43
Gewijzigd: 28-11-2010 19:33:05
Inleiding

Ik hoop dat deze gids handig zal zijn voor iedereen die een goede kans wil hebben om in de top te geraken. 
Deze gids is zowel gemaakt voor de klassieke werelden (zonder boogschutters) en de nieuwere, en dus ook voor speed werelden,
het maakt niet uit of de snelheid hoog is (zoals 500) of laag is (zoals 200). Het is geen volledig offensieve start, maar wel een beetje meer offensief dan defensief, een van de beste methodes om je buurt te domineren.

De twee vorige gidsen waren redelijk goede gidsen, maar in sommige gevallen een beetje te defensief.
Een goede speler is een agressieve speler (maar natuurlijk zijn vrienden/bondgenoten om  mee samen te werken ook een leuk deel van het spel). Deze gids is dan ook voor actieve en ambitieuze spelers die een van de beste manieren om snel sterk te worden en een goede kans om de top te bereiken willen weten. Te defensieve strategie zal je te veel vertragen om competitief te zijn met de top in een latere fase van het spel. Ik zal een paar dingen van de vorige gidsen herhalen om van deze gids een complete gids te maken. Ik zal een paar stappen maken in plaats van vele punten. Kijk niet naar je punten, kijk naar je leger. Wanneer je een groot leger hebt, zullen punten snel komen. Aan deze stappen zou je de fase waarin je zit moeten herkennen. Ok, laat ons maar eens beginnen.

Eerst wil ik iets vertellen tussen het verschil tussen vroege start en late start

Zeer vroege start

(wanneer de wereld start) je dorp zal in het centrum liggen (C44, 45, 54 of 55) waar in het begin veel meer competitie zal zijn dan in andere locaties. Je hebt meer brute kracht nodig om de grondstoffen van andere spelers te plunderen. Er zijn niet veel verlaten/barbaren dorpen om te plunderen, andere spelers zullen dicht bij je liggen, dus heb moet je je verdediging beter verzorgen. Als je in een van de continenten dicht bij het centrum, verschilt het niet veel van het centrum zelf, alleen zijn er meer verlaten dorpen, dus een veilige manier om grondstoffen te plunderen. Het betekent ook dat er minder competitieve spelers vlakbij jou zijn, dus je kan sneller groeien en je voelt je meestal ook veiliger.

Late(re) start

Dus, een late(re) start kan ook een succesvolle zijn. Misschien beter voor beginners, maar het wilt niet zeggen dat je een kleinere kans hebt om een sterke speler te worden. Een speler die laat start zal aan de rim van de wereld worden gezonden. De rim van de werelden is bewoond door zwakke spelers die je makkelijk kan farmen.

Intro

Ok, je hebt een wereld gevonden, je hebt een gloednieuw dorp om op te bouwen. je hebt een beetje tijd omdat je onder beginners bescherming staat wat een paar dagen op normale werelden is. De spelers naast je zijn ook klein. Je doel is de sterkste speler te worden in jouw omgeving.

1ste stap

Bouw eerst je mijnen op. Een goede volgorde om mee te starten is: hout 1, leem 1, ijzer 1, hout 2, leem 2, hout 3, leem 3, hout 4, leem 4, ijzer 2, hout 5, leem 5, ijzer 3 enzovoorts, tot op z'n minst 10/10/8 hout/leem/ijzer. Ten hoogste 12/12/10 omdat dat het hoogste level is dat je kan maken met je opslagplaats op level 1, maar je moet troepen beginnen te recruteren voor de bescherming eindigt. Eerst bouw je je houthakkers verder uit, omdat je die veel nodig hebt voor je eerste eenheid: speervechter. Als je op een wereld met nieuwe troepen bent en je geluk hebt om verlaten/bonus dorpen naast je te hebben liggen, na de eerste levels van je mijnen, bouw een standbeeld en maak een ridder en start hem die verlaten/bonus dorpen te laten aanvallen. De buit laat je snel winst maken.

NOTA: deze manier van bouwen werkt niet met in het begin constant farmen met je ridder, want dan krijg je verschillende aantallen van grondstoffen, meestal veel ijzer, dus je moet de opbouw aanpassen aan het aantal buit dat je krijgt.

2e stap

Hoofdgebouw lvl 3, kazerne lvl 1, starten met speervechters te recruteren, muur lvl 1.

Als je een ridder hebt, kan je starten met het farmen van verlaten dorpen met speervechters/ridder, als de wereld geen ridders heeft, moet je wachten tot je wat meer speervechters hebt, aangezien ze kunnen sterven als ze een dorp aanvallen zonder troepen en zonder muur. De simulator zegt dat als je bijvoorbeeld 17 speervechters stuurt naar een dorp zonder muur, geluk 0 en geen troepen, er 1 sterft (door de basisverdediging van een dorp), als het geluk 25% is overleven ze allemaal, 32 speervechters hebben geen verliezen met geluk 0. Dus, overweeg om te wachten tot je ongeveer 40 speervechters of een paar zwaardvechters hebt. Elke speervechter kost 50/30/10 en je hebt geen garantie dat iemand anders niet de grondstoffen heeft gestolen van jou doelwit, dus verspil geen waardevolle troepen hieraan.

Ondertussen moet je je mijnen uitbouwen (houdt de ijzermijn 2 levels lager dan hout en leem, maar probeer een goede balans te houden tussen het aantal leem en hout), recruteer ondertussen ook speervechters. Bouw je boerderij & opslagplaats alleen uit wanneer het nodig is (bevolking bereikt bijna het limiet, of je hebt hogere opslagplaats nodig voor hoger level van mijnen). Houd je omgeving in het oog, want jij wil de sterkste zijn in je buurt, dus je moet weten wie inactief/niet zo actief is om er grondstoffen van te plunderen. Kijk naar de groei van je buren, zo kan je voorspellen hoe een sterk leger ze hebben.

Het is moeilijk om te zeggen wanneer je exact zwaardvechters moet beginnen te maken (hangt af van je omgeving, doelwitten om te farmen, mogelijke drijgingen...), maar het zou kort na het einde van de beginners bescherming moeten zijn (je kan de tijd van de beginners bescherming zien door naar nl.twstats.com -> jouw wereld -> wereld instellingen te gaan). Meestal wanneer je je mijnen upgrade, zelfs wanneer je je ijzermijn 2 levels lager houdt dan hout/leem, dan zal je na een tijdje een overschot aan ijzer hebben. Dan is het zeker tijd voor:

3de stap

Hoofdgebouw lvl 5, smederij lvl 1, start recruteren van zwaardvechters.

Zwaardvechters verzekeren je bescherming in het begin, laat je de overschot aan ijzer gebruiken en zijn goed om vroeg te farmen met speervechters. Ze zijn trager, maar zoals ik al eerder zij, wanneer je 15 speer op een leeg dorp stuurt, sterft er een, maar de zelfde 15 speervechters met 2 zwaardvechters hebben geen verliezen!

Hoe je eerste doelwit kiezen voor vroeg te farmen

Eerst verlaten, grijze dorpen. Alle actieve spelers in je buurt wil ze farmen, dus je moet ze regelmatig farmen (afhankelijk van de snelheid van de wereld, op snelheid 1 is ongeveer 3-4 keer per dag genoeg) om andere spelers het beu laten te worden om zo weinig grondstoffen te plunderen. Een betere bron van grondstoffen zijn kleine, bruine dorpjes, spelers die niet echt actief zijn of hun account opgegeven hebben, en hun account zal na 2-3 weken een verlaten dorp worden. Wanneer een dorp (ook een verlaten dorp) meer dan 150 punten heeft, is er een veel grotere mogelijkheid dat er al een muur of een paar troepen zijn, wat dus ook verlies betekent voor jou. Maar soms is het het waard een risico te nemen om zo een dorpje aan te vallen als je het niet ziet groeien voor een paar dagen. Dorpen onder 150 punten zijn meestal zonder verdediging en vrij te plunderen.

In de nieuwere werelden groeien de verlaten dorpen mee. Ze zullen muren bouwen en ook kazerne & stal bouwen. Maar, ze maken geen troepen. Ze zullen ook hun mijnen en opslagplaats uitbouwen, dus je kan ze makkelijk farmen.

 4de stap

De volgende stap (bijlstrijders) hangt zeer sterk af van hoeveel je farmt, dus is het niet mogelijk om exact te zeggen welke levels van mijnen nodig zijn om naar de volgende stap te gaan. Voor dat je nog altijd je mijnen upgrade, boerderij en opslagplaats wanneer nodig, en probeer constant te recruteren in de kazerne (speer en zwaard, maar hoe je grondstoffen gebalanceerd, zorg dat er niet te veel overschot is van 1 enkele grondstof). Op de werelden met nieuwe eenheden is snel boogschutters makken het ergste wat je kan doen. Ze kosten veel, recruteren duur lang en hun buit is vreselijk. Over het balanceren van grondstoffen: speren kosten veel hout, dus upgrade houthakkers voor leemgroeve op het zelfde level. De meeste gebouwen kosten veel minder ijzer dan leem/hout, dus je zou genoeg ijzer moeten hebben om zwaardvechters te recruteren. De muur helpt meestal de overschot van leem op te lossen, upgrade de muur tot ongeveer level 5 wanneer je je niet meer zo veilig voelt (een paar snel-groeiende buren. Je probeert ongeveer hetzelfde aantal speren en zwaarden te hebben, wanneer je ziet dat je redelijk veel doelwitten hebt om te plunderen, twijfel dan niet om meer speren te maken in plaats van te wachten op hout/leem/ijzer, ze zullen je nog meer grondstoffen brengen dan je mijnen opbrengen. Je hebt redelijk veel inkomen van grondstoffen om bijlen te maken. Zoals ik al eerder zei, dit hangt af van hoe veel je farmt.

Smederij level 2, bijl upgraden, bijl maken.

Nu zou je toch al ongeveer 100 speer en 100 zwaard (misschien een beetje meer of minder). Maak nu veel bijl, probeer om uiteindelijk evenveel bijl/speer/zwaard te hebben in deze stap. Combineer bijl/speer om te farmen, dat gaat sneller dan speer/zwaard en de zwaarden verzekeren de veiligheid in je dorp. Met ongeveer 100 bijl kan je het risico nemen om spelers met meer dan 150 punten aan te vallen (toch zeker diegene die niet lijken te groeien). Ze kunnen een muur en wat speer hebben, maar zeker een volle opslagplaats, en dat zorgt weer voor veel productie. Vergeet niet om je mijnen te blijven upgraden, misschien ga je wat problemen hebben met ijzer, want bijl gebruikt ook veel ijzer. Probeer ook je leger te laten groeien, zo wordt je buit ook groter. Als je veel grondstoffen begint te krijgen, spendeer dat dan in levels van de smederij/hoofdgebouw, maar stop niet met recruteren! Jouw inkomsten zullen groeien, en de volgende stap is zeer duur. Toch zullen je doelwitten ook schuilplaats bouwen, en dat zal je buit verminderen...

5de stap

Verkenners. Je moet het echt aanvoelen dat je ze kan betalen. Laat me eens beschrijven wat er aan de hand is voordat je klaar bent voor verkenners. Je leger is constant aan het groeien, farm de andere dorpen met je bijl/speer, je zou een mooi aantal bijl moeten hebben momenteel (varieert, focus constant op het recruteren, het zal je veel profijt geven in de latere fase van het spel). Groepen bijl zullen je toestaan om kleine verdedigingen van niet zo actieve spelers af te maken. Het is zeer belangrijk om iedereen die je aan kan te farmen, de groteren hebben mooie grondstoffenlevels en kunnen je een geweldige steun geven met de productie van een leger. Vergeet je verdediging niet volledig. Het aantal verdediging hangt af van je buurt, een redelijk veilige bouw is 1:1:1 speer/zwaard/bijl (EN GEEN BOOG!!!), wanneer je de sterkste bent van je omgeving (of als je bondgenoot bent met een van de grootste spelers van je omgeving) kan je je aantal bijl bijna altijd bijrecruteren, maar maak nog altijd zwaard en speer zodat je je buit groter maakt en wat ijzer opdoet. Laat ons zeggen wanneer je 1000 bijl hebt, zou je 300/300 speer/zwaard moeten hebben. Maar het hangt nog altijd af van je buurt. Verwacht geen gratie van een andere speler, want die zal ook bijl maken. Vergeet niet dat aanval de beste verdediging is in deze stap. Maak bedrijgingen af vóór ze jou afmaken. Als je snel groeit en je een van de beste van je omgevingo bent, zullen de meesten je niet blind durven aan te vallen, zonder verkenners dus. Dat betekent niet dat je geen verdediging nodig hebt. Een paar honderden zwaard/speer + lvl 10 muur en je voelt je wel redelijk veilig voor de anderen rammen beginnen te maken. Je aantal bijl MOET nu constant groeien, het geeft je de sleutel tot grotere spelers hun grondstoffen. Als je denkt dat je inkomens je toelaten om sneller te recruteren zonder ondertussen te stoppen, upgrade je kazerne dan een paar levels, maar doe dat niet als je niet constant kan blijven recruteren.

Ok, laat ons zeggen dat je mijnen ongeveer 19/19/17 zijn, kazerne 3, muur 10, opslagplaats 9 en je boerderij groot genoeg voor je leger, dan is het tijd voor:

hoofdgebouw 10, smederij 5, kazerne 5, stal 1, verkenners ontwikkelen, een paar (ongeveer 10) verkenners maken.

Nu begint het veel farmen voor jou. Verken al je buren met 1 verkenners (op sommige werelden met de boerderijlimietsregel wat meer). Je kan nu zien
welke spelers te weinig verdediging hebben. Gebruik altijd eerst de simulator wanneer je iemand's verdediging ziet, zodat je zeker bent dat je niet veel verlies van troepen hebt. Val alleen met bijl aan, want wie weet, heb je verdediging in de nabije toekomst nodig. Verkenners laten je ook zien hoeveel grondstoffen het dorp heeft op het moment van de verkenning. Stuur verkenners in golven voor je farms stuurt, zo kan je zien hoeveel bijl je nodig hebt om alle grondstoffen te plunderen. Wanneer je verkenners met 100 zijn, kan je bijna iedereen verkennen (als je toch een van de grootsten van je buurt bent). Wanneer je een 300-500 punten dorp niet ziet groeien voor 2 dagen: verken, vermorzel verdediging, steel de buit, en blijf farmen. In deze fase zou je buit sterk moeten toenemen aangezien je iedereen kan farmen die niet genoeg verdediging heeft, stuur niet te kleine aanvalletjes, juist genoeg om alle grondstoffen te nemen.


Bouw je mijnen constant op, bouw je kazerne op als je ziet dat je het kan betalen om sneller te recruteren, boerderij en opslagplaats wanneer nodig, af en toe een level van hoofdgebouw en smederij, plunder alles rond je dat geen goede verdediging heeft, blijf constant recruteren in de kazerne, breng je verkenners van 100 naar 200, houd je grondstoffen in het oog om ze in balans te houden, niet te grote overschot van een of een te kort aan een ander. Leemgroeve kost veel hout en houthakkers kost veel leem, de meeste gebouwen kosten meer leem, bijl/speer kosten meer hout, zwaard/bijl kosten meer ijzer, doe er alles aan om constant te recruteren. Ik veronderstel dat je nu een van de sterkste in je buurt bent, begin te overwegen of 500/500 speer/zwaard genoeg is voor jou. Als de buurt meer competitief is, houdt de 1:1:1 speer/zwaard/bijl. Als iemand je aanvalt, laat je bijl niet in je dorp. Zelfs als iemand je verdediging eraan gaat (waar je tegenstanders veel bijl voor nodig heeft) en je veronderstelt dat hij 90% offensief speelt, val zijn dorp aan vlak na zijn aanval terug is, je krijgt veel ODA en je hebt je grondstoffen terug. Natuurlijk moet je hiervoor wel online zijn als hij je aanvalt. En gebruik geen speer en zwaard om mee te sturen met bijl, doe dat alleen als het gewoon farmen is.

6de stap

Lichte cavalerie (ik zal lc als afkorting gebruiken). Je zal veel ijzer nodig hebben voor lc, dus start met je ijzermijn maar 1 level lager te laten dan houthakkers/leemgroeve. Voor je je lc dorpen boven 150 punten laat farmen (misschien zelfs boven 500 punten), zou de buit dagelijks minstens evenveel grondstoffen moeten geven als je eigen mijnen.  Je zou nu toch al minstens 1000 bijl moeten hebben, minimum 400/400 speer/zwaard en muur van lvl 10 (nog altijd afhankelijk van de veiligheid in je buurt). Laat ons zeggen dat je mijnen nu 22/22/21 zijn (maar dat hangt zeer sterk af van hoeveel buit je haalt), hoofdgebouw lvl 10, smederij lvl 7, kazerne lvl 7, opslagplaats en boerderij hangen af van je buit, grootte van leger, en hoe veilig je je voelt. Hogere levels van houthakkers/leemgroeve kosten veel meer hout/leem dan ijzer, dus je hebt een overschot ervan, en het recruteren van zwaard helpt niet meer. Het is tijd voor:

Stal level 3, lc ontwikkelen, starten van recruteren lc.

Lc heeft de beste buit capaciteit, zijn de beste soort om verder liggende dorpen te farmen. Maak niet constant lc, anders zal je ijzer snel op zijn. Maar wanneer je ziet dat je aantal ijzer hoog wordt, recruteer er dan een paar. 1 lc heeft 4 boerderijplekken nodig, dus je moet je boerderij sneller opbouwen. 20-30 lc is een mooi aantal om 1 snelle farm te sturen naar zwakke dorpjes die wat verder van je liggen. Je moet nog altijd constant recruteren in je kazerne, vooral bijl.

Wanneer je een groter aantal lc hebt kan je meer kleine golfjes lc sturen om te farmen. Je strijd kracht wordt ook meer elastisch. Wanneer je iemand scout die alleen speer heeft, verstuur dan alleen bijl met je aanval, als hij alleen zwaard heeft, stuur alleen lc, zo minimaliseer je verliezen. Tegen zowel speer als zwaard stuur je bijl en lc. Op werelden met de nieuwe eenheden gebruik je bereden boogschutters om de vijandige boogschutters af te schieten.

7de stap

Rammen. Hoe moet je situatie er uit zien voor je deze stap  behaald? Je zou een goede offensieve kracht moeten hebben met minimum 100 lc en minstens 1000 bijl. Je defensie zou je je redelijk veilig laten voelen (je hebt niet te veel nodig, je bent wel een offensieve speler!). Je farmt constant met je speer/bijl/lc. Je gebouwen zouden ongeveer als volgend moeten zijn: hoofdgebouw 12, kazerne 10, hout/leem/ijzer mijnen 24/24/23, stal 3, smederij 7, opslagplaats 15, boerderij genoeg voor je troepen en muur 10.

smederij 10, werkplaats, ram ontwikkelen, ongeveer 10 rammen recruteren.

Je hebt meer hout nodig dan de andere grondstoffen nodig voor rammen, dus vergeet dat niet tijdens het balanceren van je grondstoffen. Met een kleine groep rammen kan je op z'n minst de kleine, vervelende muren van je buren slopen. Maak af en toe wat rammen, ze recruteren snel genoeg bij werkplaats lvl1. Met 50 rammen zou je elke muur zonder verdediging in een paar aanvallen moeten kunnen slopen. Mik op een minimum van 150 rammen. Je offensieve kracht + je rammen maken elke defensie van vijanden af in je buurt. Nu kan je een iets actievere speler farmen, zolang dat je verliezen beperkt blijven. Zelfs 1K punten spelers kunnen gefarmd worden.


smederij 12, werkplaats 2, katapult ontwikkelen, ongeveer 5-10 katapulten maken

Een klein aantal katapulten geven je de mogelijkheid om de gebouwen van je vijanden te vernietigen. Wanneer je genoeg katapulten hebt om op z'n
minst 1 lvl van een gebouw te vernietigen, probeer dan de boerderij van je tegenstander (in een paar aanvallen) naar lvl 1 terug te brengen. Zo kan hij geen troepen of een muur bouwen. Als hij probeert terug op te bouwen, vernietig zijn hoofdgebouw dan, zodat zijn bouwtijd terug langer wordt, als hij nog niet opgeeft, vernietig je zijn kazerne ook. Normaal geeft iedereen op dit punt op, hij zal zijn dorp verlaten en het dorpje wordt een geweldige farm, dat lekker veel grondstoffen produceert voor jou!

Ok, het gaat nu goed met je dorp, je farmt veel, je bouwt je mijnen uit, je bouwt je kazerne uit wanneer je dat kan betalen, je recruteert constant bijl, bijna altijd ook lc. De boerderij wort nu heel duur, probeer dus genoeg grondstoffen te verzamelen voor het volgende level vóór je het limiet bereikt. Je zou u ongeveer 2k bijl, 500 lc, 100 rammen, 500speer/zwaard en 200 verkenners moeten hebben. Als je het kan betalen, bouw je smederij en hoofdgebouw, dat is niet de prioriteit, het belangrijkste is dat je troepen blijven groeien.

8ste stap

Oh ja, de edelman. Hij is zeer duur (zeker op werelden met het goudmunten systeem). Je hebt een zeer goed grondstoffen inkomen nodig en een goed leger voor je een edelman maakt. Vroeg edelen kan je wanneer je mijnen minimum 25/25/24 zijn en je veel meer farmt dan de inkomens van je mijnen. Je zou nu minstens 3500 punten moeten hebben (4000 is zelfs beter) voor vroeg te edelen, ik mik meestal op mijn eerste edelman wanneer mijn dorp ongeveer 5000 punten heeft, mijnen levels 27/27/26 en op z'n minst lvl 26 boerderij en 10K bevolking gevuld door offencieve troepen. Ok, je hebt dit allemaal? Dan is je inkomen groot genoeg voor:

hoofdgebouw 20, markt 10, smederij 20, adelshoeve, goudmunt/pakket slaan, edelman.


Let wel op dat je eerst geen markt nodig had als je je grondstoffen goed balanceerde. Kies het beste dorpje (dat je aan kan) als je doelwit. Je aanval moet zijn verdediging zonder problemen moeten verslaan. Om zeker te zijn dat je je edelman niet verliest in je eerste aanval, stuur gewoon je speer en zwaard mee. Je hebt ongeveer 4 edelman aanvallen nodig om het dorpje over te nemen. Neem een 1k punten dorpje als doelwit voor je eerste edelman, maar 3K of meer is natuurlijk veel beter.  Na dat je het dorp over hebt genomen, begin speer/zwaard te recruteren, bouw de muur terug op en maak wat verkenners. Je tweede dorp wordt verdedigend.

 9de stap

Ok, je hebt nu een defensief dorp van ongeveer 4K punten en een offensief dorp van 7K punten, waar de boerderij en mijnen lvl 30 zijn, kazerne op z'n minst lvl 20 en stal lvl 10. Bouw je markt op naar hoeveel grondstoffen je van dorp 1 naar dorp 2 wil sturen. Het eerste dorp recruteert constant aanvalstroepen en het tweede dorp constant verdediging. Je kan nu zeggen dat je een goede start hebt gemaakt .

Wat nu? Als je buurt niet competitief is, en je een derde dorp hebt kan je dat dorp offensief maken, het geeft meer kracht om verder iedereen af te slachten. Maar meestal zijn er wel wat tegenstanders die je willen aanvallen. Dus in de meeste gevallen is het beter om je derde dorp defensief te maken. Op deze manier kan je ook beslissen om je vierde dorp ook defensief te maken, maar dan moet je vijfde wel offensief zijn.

Probeer om 60/40 defdorp/avdorp te hebben. Zorg dat een aanvalsdorp dicht bij een verdedigingsdorp licht
.

Een goede dorpsopbouw:

  • Hoofdgebouw (level 20)
  • Werkplaats (level 5)
  • Marktplaats (level 18-20)
  • Geen schuilplaats (level 0)
  • Alle andere gebouwen zijn volledig uitgebouwd
Bron: http://wiki.tribalwars.net/wiki/Beginner's_Guide_Three (Engels)